رفتن به محتوای اصلی
x

اتمام طرح به روزرسانی گایدلاین تشخیص و درمان پرفشاری خون

به دلیل نقش پرفشاری خون در ایجاد حوادث قلبی-عروقی و به تبع آن بروز ناتواني ها و مرگ و مير، اولین نسخه راهنمای کشوری تشخیص و درمان فشار خون بالا در سال 1390 تهیه و در سال 1393 به روزرسانی گردید. جهت حفظ پویایی این گایدلاین با توجه به تغییراتی که در طول زمان در اسناد و شواهد پزشکی به ویژه روش های تشخیص و درمان، وضعیت بروز و شیوع بیماری، سبک زندگی و وضعیت بیماران رخ می دهد و با عنایت به سفارش دفتر ارزيابي فناوري، تدوين استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت در این زمینه، فرایند به روز رسانی گایدلاین تشخیص و درمان پرفشاری خون در خرداد ماه 1400 آغاز شد. فرایند به روزرسانی دوم این گایدلاین در سه مرحله برنامه ریزی و  اجرا گردید. در مرحله اول این طرح، گروه به روز رسانی گایدلاین (Guideline Updating Group) که شامل متخصصین و فوق تخصص های رشته های مختلف اعم از کاردیولوژی، اندوکرینولوژی، نفرولوژی، نورولولوژی، فارماکولوژی، اپیدمیولوژی، تغذیه، اقتصاد سلامت و..... از دانشگاه های مختلف علوم پزشکی و انجمن های علمی کشور بودند، طی جلسات متعدد مجازی، گروه هدف، کاربران، حیطه/گستره (Scope) گایدلاین را مشخص نکرده و تعداد 10 سؤال PICO نهایی را آماده نمودند. 
در آبان ماه 1400 مرحله دوم فرایند شروع شد و در این مرحله، مرور نظام مند (Systematic Review)  برای هر سؤال PICO توسط تیمی متشکل از متخصصین، انجام و شواهد و مستندات مرتبط جمع آوری و ارزیابی گردید. 
پس از آن در شهریور ماه 1401، مرحله سوم طرح آغاز گردید و جلسات گروه به روزرسانی گایدلاین مجدداً تشکیل شد. طی این جلسات، اعضای گروه به روزرسانی گایدلاین با استفاده از شواهد تهیه شده در مرحله دوم (آخرین مرورهای نظام مند، متاآنالیزها و گایدلاین های قبلی)، جداول تبدیل شواهد به توصیه ها (EtD=Evidence to Decision) را تکمیل کرده و توصیه های گایدلاین (Recommendations) پرفشاری خون را تهیه و رتبه بندی نمودند. گزارش نهایی این طرح پس از اخذ نظر تیم ارزیابی خارجی به وزارت متبوع ارسال و منتشر خواهد شد.